• Home
  • Een bewuste relatie aangaan met jouw lichaam: 3 inzichten

Een bewuste relatie aangaan met jouw lichaam: 3 inzichten

Groeien met lichaam en geest

Het afgelopen jaar werd ik met mijn chronische schouderklacht intensief begeleid door Jacob Steyn, een man die zowel chiropractor als personal trainer is. En die – weliswaar vanuit een ander vakgebied – ook bezig is mensen te helpen een bewuste(re) en daarmee gezondere relatie aan te gaan met het lichaam. Het traject is voor mij een ware ontdekkingstocht geworden met veel merk- en voelbare resultaten. Al reflecterend op het proces van afgelopen jaar zag ik in dat hetgeen waar we aan hebben gewerkt veel overeenkomsten heeft met uitgangspunten en ontwikkelthema’s die we hanteren in het programma Embodyment om de relatie met ons lichaam te verdiepen en te ontwikkelen.

Hieronder een aantal inzichten die mij zijn opgevallen:

Om iets te kunnen onderzoeken moeten we vertragen

Langzamer bewegen Michiel….nog langzamer….’ Dit hoorde ik Jacob regelmatig zeggen als ik de neiging had om juist wanneer de oefening zwaar of lastig werd wat sneller te gaan. Hoe langzamer we gingen, hoe zwaarder het voor mij werd maar ook des te leerzamer!  Op die momenten voelde ik pas echt goed waar mijn lichaam de neiging heeft om in ‘oude patronen ‘ te vervallen door onnodige spanning te creëren dan wel een zekere mate van onderspanning te genereren.

Een belangrijk uitgangspunt in Embodyment is dat de mate waarin we op afstand leven van ons lichaam, de mate is waarin we op afstand leven van onszelf. Hoe groter de afstand, hoe indirecter we leven en beleven. Maar ook: hoe indirecter we leven en beleven, hoe vaker we de verbinding verliezen en de plank misslaan. Door daadwerkelijk te vertragen ontstaat er ruimte om juist het contact met ons lichaam te maken, er naartoe te bewegen in plaats van ervandaan. En door die beweging, door dat contact juist meer waar te nemen, te voelen wat er aan lichamelijke sensaties plaatsvindt.  Hierover heb ik in 2016 een artikel geschreven genaamd: “De plek der moeite”.

Aandacht kan niet met snelheid worden gegeven. Dat geldt niet alleen voor het doen van fysieke oefeningen, maar ook voor onze manier van communiceren. In feite geldt dit voor alles wat we doen. In Embodyment zie je dat terug in de verschillende ‘vertragende’ bewegingsvormen, lichaamsbehandelingen en gesprekken die er plaatsvinden. 

Aandacht kan niet met snelheid worden gegeven

Ruimte maken om nieuwe patronen te belichamen

Tijdens de intake bij Jacob werd het direct duidelijk hoe een aantal voor mij ‘normale’ manieren van bewegen niet perse normaal c.q. gezond waren. En hoe juist deze manieren van bewegen mijn oude patroon in stand houden en daarmee ook de schouderklacht overeind hielden. Een van de eerste adviezen die ik kreeg was het ‘parkeren’ van een van mijn favoriete workouts in de sportschool (in dit geval de ringen). Hier mocht ik een ‘tijdje’ – een half jaar lang bleek later! – niets meer mee doen. Het idee erachter was mijn oude beweegpatronen zo min mogelijk te activeren en– dankzij gerichte oefeningen –  een gezondere communicatie opgang te brengen tussen (de aansturing vanuit) mijn hersenen en spieren. Een soort van rebooth van het systeem zeg maar waarbij de oude software wordt vervangen voor een nieuwe, betere versie.

In Embodyment leer je aandacht te besteden aan de verschillende signalen en aanwijzingen die ons lichaam ons geeft. En die signalen zijn aanknopingspunten om onze patronen op het spoor te komen c.q. bewust te worden. Deze patronen zijn door de jaren heen zo eigen voor ons geworden dat we het zelf niet meer doorhebben in welke mate deze patronen nog gezond en effectief zijn (en dus een update nodig hebben of niet). Het zijn deze patronen die vaak leidend zijn in hoe we onszelf laten zien aan anderen en hoe we omgaan met emoties, druk en stress. 

Zolang we ons in het dagelijks leven laten leiden door alleen ons hoofd –  en het lichaam vooral zien als een soort ezel om het hoofd te dragen – blijven deze ‘automatische triggers’  in ons lichaam een dominante rol spelen in onze ‘aansturing’. Daarmee beperken we onszelf om het anders doen, om te groeien. In Embodyment bieden we een context om aan het werk te gaan met deze automatische triggers, door ze te ontdekken en lijfelijk te ervaren. Daarbij worden er handvatten, inzichten en oefeningen geboden om ‘voorbij deze triggers’ tot meer keuzevrijheid in ons gedrag en communicatie te komen. En zo ons persoonlijk leiderschap te vergroten. 

Het belang van een juiste ademhaling in tijden van (in)spanning

De oefeningen die ik bij de chiropractor moest doen waren ‘tegennatuurlijk’ in de zin dat ze delen van lichaam aanspraken c.q. activeerden die eenvoudig gezegd al een tijdje met vakantie waren en daarmee vanuit de hersenen onvoldoende werden aangestuurd om een juiste bijdrage te leveren. De uitvoering van deze oefeningen kostte mij dan ook dusdanig veel inspanning in het begin dat ik de automatische neiging kreeg om mijn adem vast te zetten. Het heeft mij letterlijk heel wat inspanning, frustratie en zweet gekost om de oefeningen met een juiste (nieuw aan te leren) houding uit te voeren én daarbij goed, natuurlijk te blijven ademhalen.

Onder langdurige zware, stressvolle en/of traumatische levensomstandigheden kunnen adempatronen ontstaan die door blijven ‘draaien’ ook wanneer de omstandigheden zich in gunstige zin wijzigen. Dit “doordraaien” houdt ook de bijbehorende psychofysieke toestand gaande (bijvoorbeeld onze gevoelens van gejaagdheid of ‘opgefoktheid’) als een soort van standaardinstelling. Een manier om te kijken naar ademhalingsoefeningen en Embodyment in het algemeen is door het te zien als een diepe ‘reset’ van ons ‘psychosomatische systeem’, waarbij de ademhaling zich kan verdiepen en bevrijden. En daar door een heilzaam en positief effect heeft op onze gesteldheid / gemoedstoestand.

Embodyment en chiropractie: duidelijk anders en toch ook hetzelfde

Al terugblikkend heb ik mijn lichaam opnieuw en dieper leren kennen. De samenwerking tussen verschillende spieren in mijn lichaam is opmerkelijk toegenomen waardoor ik meer vrijheid van bewegen ervaar en een betere krachtverdeling. Door het structureel uitvoeren van de oefeningen i.c.m. de feedback van Jacob is mijn lichaamshouding en- structuur beter en sterker geworden. Het zijn voor mij subtiele veranderingen die wel degelijk als  wezenlijk en groot aanvoelen (Zo voel ik me inmiddels bijna 2x zo breed maar ik pas nog steeds door dezelfde voordeur ☺). En – niet geheel onbelangrijk – is mijn chronische schouderklacht inmiddels grotendeels verdwenen.

In Embodyment zien we zelfde soortige uitkomsten terug wanneer mensen een bewuste(re) relatie met hun lichaam leren aangaan en het daardoor op een andere manier leren kennen dan voorheen. De subtiele veranderingen aan ‘de binnenkant’  kunnen een groot verschil maken in de manier waarop men zichzelf ‘naar buiten’ laat zien. Deelnemers ervaren tijdens en na deelname ook een toegenomen levendigheid en vitaliteit in het lichaam. Er ontstaat een grotere kennis over en gevoeligheid voor het effect van ‘externe’ factoren als stress en voeding op het lichaam. En de lichaamsstructuur – in termen van een meer natuurlijke(re) ontspanning, een betere gronding en centrering – verandert ook.  En net als mijn ervaring bij de chiropractor beseffen deelnemers eveneens hoe belangrijk het is om deze ontwikkeling van lichaamsbewustzijn te blijven cultiveren, ook nadat het Embodyment jaar voorbij is.

Gratis event embodyment

Wil je meer weten over het Embodyment programma? In september kun jij er kosteloos kennis mee maken tijdens ons gratis event.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *